Wednesday 8 February 2012

Research

Assalamualaikum

tadi aku melawat la wad pesakit kusta..
then, aku tertanya-tanya pasal penyakit ni...
kenapa patient kusta di asingkan begitu jauh dari patient lain??
apa punca penyakit ni dan kesannya sampaikan orang begitu takut dengan penyakit ni????

R E S E A R C H   B E R M U L A ! !


Kesan kusta:
1. gangguan pada kulit
2. tiada deria rasa pada kulit
3. kelumpuhan pada tangan dan kaki
4. menyerang sistem pernafasan


Berjangkit melalui:
1. skin contact
2. droplet (sneezing and cough)


Punca:
~ Mycobacterium Leprae yang masuk melalui kulit dan mucus membrane
Mycobacterium Leprae

Sign and symptoms:
1. patch yang tumbuh lambat tanpa rasa sakit dan gatal
contoh patch pada kulit

2. kurang deria rasa di kawasan patch
3. lemah dan mengalami kelainan pada bentuk tangan dan kaki
4. gangguan pada urat saraf dengan sakit atau tanpa rasa sakit

Pencegahan:
1. mengelakkan sentuhan direct pada kulit pesakit
2. mengambil vaksinasi
3. meningkatkan sisten immune dgn melakukan gaya hidup sihat
4. menjaga kebersihan
5. segera melakukan rawatan jika terdapat gejala penyakit


ni antara yang aku dapat la melalui research aku...
so, kepada junior-junior aku yang bekerja di Pusat Kawalan Kusta Negara (PKKN) Sungai Buloh,
jaga korang punya standard precaution..
jangan sampai korang pula yang terkena jangkitan kusta...

S E K I A N   ^_^

No comments:

Post a Comment