Thursday 16 August 2012

Hambik kau nak sangat. (insert branula)

Assalamualaikum.

Hari ni aku nak cerita sikit pasal branula atau nama lainnya cannula.

haa, ni contoh branula dan saiznya.


Branula ni macam korang tengok kat atas tu, semakin kecik no saiz branula, semakin besar jarumnya. Eh, dah macam hypothesis dah ni. hehe.

Bagi yang bersaiz kecik ni, memang tak sakit masa nak masukkan, tapi bila nak masukkan ubat akan terasa sakit di sebabkan preasure yg kuat. Yg bersaiz besar tu pulak sebaliknya. Masa masuk rasa macam nyawa dah sampai leher (tu melampau) tapi masa masuk ubat tak akan rasa sakit.

Kenapa aku cerita pasal branula nih? HAAA, curious kan?


Semalam, aku dgn kawan2 aku dah nekad, masing-masing nak belajar insert branula tapi insert kat tgn kawan sendiri. Masing2 ada pasangan masing-masing. *takut sebenarnya tapi nak cross punya pasal*

First percubaan, Mek masukkan branula bersaiz 22 gauge kat member aku Wani ni. Berjaya masuk kat vein dan darah pon mengalir keluar. Masing-masing dah excited. Tapi tiba2 CI kami suruh keluarkan branula tu sebab jarum terkeluar dari vein. Dgn serta merta tangan wani jadi lebam.

DAN AKU JADI SEDIKIT TAKUT!!

Second percubaan, antara aku dgn timah, rumet aku. Aku ingatkan rumet main2 je nak masukkan kat tgn aku, rupanya betul. Aku siap berlagak berani lagi walaupon dalam hati ni macam earthquake dah. Apa lagi, tgn aku terus sejuk macam mayat la, takot punye pasal.

Then, rumet berjaya masukkan n darah aku pun mengalir keluar. YEAYYY!! aku tersangat excited. Aku tengok darah aku sendiri mengalir dgn branula tergantung kat tgn aku.

3 second later

Mata aku kabur, kepala aku pening, badan aku sejuk yg teramat, aku tachycardia and difficulty in breathing. Terus aku cakap kat CI aku nak pitam. Hahaha, kelakarkan. Nurse dah biasa cucuk orang tapi cucuk kat diri sendiri terus nak pitam. APA PON TAK BOLEH.

Dengan patas CI aku terus keluarkan branula, dan suruh aku baring dengan kaki lebih tinggi dari paras kepala. Tujuannya untuk mempercepatkan pengaliran darah ke otak.

macam ni la lebih kurang

CI aku tergelak tengok muka aku pucat macam mayat tu. Yela tadi bukan main aku berlagak berani dgn mulut yg celoteh banyak cakap. Tiba sekarang aku terbaring pulak diam tak cakap apa. Tu la kau kinah, sekarang padan dgn muka kau. Hahaha

Sampai hari ni tangan aku masih sakit n bengkak. Tapi tu ok lagi nak di bandingkan dgn tangan wani yg lebam. Confirm balik rumah tu mak dia ingat kena pukul dgn kawan dia. Maaf makcik, kami kawan yang baik. hehe.

Dah la tu, aku dah penat menaip ni. Baju kat dobi bawah pon aku tak ambik lagi. APA YANG PENTING?? Aku balik pahang jap lagi.

YAHOOOOOO!!!!    \(*o*)/

"Kau tak payah nak yahoo sgt la kinah. Puncak Alam ni pon kosong dah semua orang dah balik, kau je lagi yang tinggal". blog aku berkata-kata.

Okey FINE!! Aku balik sekarang!!

SELAMAT HARI RAYA SEMUA.

S E K I A N    @______@

No comments:

Post a Comment