Saturday 4 February 2012

Hormat la sikit

Assalamualaikum


aku bakal jururawat..
so what??
apa problem-nya kalau aku jururawat..

hari ni aku nak luahkan sikit apa yang aku rasa bila orang kutuk-kutuk pekerjaan aku..
aku pelik kenapa orang tak suka dengan pekerjaan ni...
kalau korang semua tak suka, pergi la main jauh-jauh...
jangan masuk hospital, jangan harapkan para nurse...

ha???
nak pergi klinik??
Hello bhai!!
kat klinik pun jururawat yang bekerja...

KENAPA??
korang boleh tak merawat sendiri tanpa bantuan nurse??
doktor??
doktor cuma mengarah, tapi kami yang melakukan..

kalau aku balik pahang pun orang pandang rendah dengan course yang aku ambik..

aku ingat lagi,
masa aku nak uruskan kemasukan UiTM,
pengetua sekolah aku macam excited bila nampak aku...
dia tanya aku, "dapat course ape kat UiTM??"
aku jawab la, "nursing..."
terus muka dia berkerut..
"result awak dapat banyak A tapi kenapa ambik nursing??" dia tanya aku
aku diam seribu bahasa, dalam hati aku cakap
"salah ke kalau aku ambik nursing??"

OKEH!!
tutup cerita lama..

sekarang baca ni..
aku copy paste je dari SINI

Antara ketidakadilan pada jururawat adalah:
1. Jururawat yang bekerja pada waktu malam tidak disediakan makanan: Di manakan jururawat2 ini hendak pergi ketika perut lapar pada waktu malam. Tidak ada restoran yang buka pada waktu ini. Bekalan yang dibekalkan adalah seperti satu jenaka besar. Iaitu milo 3-in-1 satu paket. Itu sahaja.


2. Kadang-kala jururawat disuruh bekerja tanpa cuti selama lebih dari seminggu. Ini adalah zalim. Mentang-mentanglah jururawat semua perempuan.


3. Terdapat kecurian pembayaran masa bekerja jururawat ketika bekerja malam selama 2 malam sahaja berbanding 3 malam. 


4. Keselamatan jururawat adalah seperti bergantung di hujung tanduk. Bayangkan tempat letak kereta yang gelap pada waktu malam. Ruang pejalan kaki juga gelap. Dan ada kalanya polis membiarkan penjenayah yang tercedera duduk bersama jururawat seorang diri di dalam bilik untuk menerima rawatan. Apakah ini?


5. Pakaian jururawat: Perlu di buat supaya tidak terlalu seksi dan ketat. Banyak hospital swasta yang bercirikan islamic telah pun menukar fesyen pakaian jururawat supaya tidak mencerminkan imej seksi.


6. Jururawat adalah pekerja kerajaan yang agak penting. Walau tidak dinaikkan gaji, mereka perlu di jaga kebajikannya. Sudah lah gaji sikit. Masa kerja pula sangat banyak. Bila berkeluarga...tak lama lepas tu terus berhenti kerana terlalu sibuk sehingga tiada masa untuk anak dan suami. Banyak yang boleh dilakukan di sini. Mungkin diadakan daycare yang mengikuti waktu kerja nurse. Free. Makanan juga disediakan kepada nurse untuk dibawa pulang selepas waktu kerja kerana kebiasaannya mereka ini selepas kerja terlalu penat untuk masak.



so, tolonglah bertimbang rasa sikit...
jangan perlekehkan kami..
kami pun ada perasaan jugak..

# MALAM NI AGAK EMOTIONAL #

S E K I A N   ^_^

6 comments:

  1. Tanpa nurse apa ertinya sebagai seorang doktor..
    Tak de kakilh jwbnya der..^^
    Jgn emotional cik..sr ea??
    Aq support ko..

    ReplyDelete
  2. yea3!!!
    ada orang support aku... tq so much~
    actually aku ada benda nak tanya ko ni.. haha

    ReplyDelete
  3. sape nama penuh ann?? aku rase aq sgt kenal ko... cume sbb x dpt cam...

    ReplyDelete
  4. g kat blog klik button sblh home....^^

    mmg kenal sesangat la~~~

    ReplyDelete