Sunday, 30 December 2012

Resipi baru Cik Sakinah: Tomato Asam Bilis

Assalamualaikum

Hai semua. Korang semua suka tak makan tomato? Haaa, bagi penggemar tomato, aku nak ajar korang satu recipe baru. Senang je. 

BAHAN
7 biji buah tomato
2 biji bawang besar
3 biji limau nipis
segenggam ikan bilis
cili (ikut la selera korang nak byk mana)
garam dan gula (secukup rasa)


CARANYA
1. Tumbuk ikan bilis, cili dan campurkan sekali garam dan gula secukup rasa. Senang cerita tumbuk jela semua tu.

2. Potong tomato mengikut saiz yg korang nak. Kalau tak potong pun ikot sukati korang la. Cincang bawang besar tadi tu jangan lupa pulak ye.

3. Campurkan sekali bahan2 yang telah ditumbuk dan di potong tadi. Macam gambar kat atas ni la.


4. Potong limau nipis dan perahkan limau nipis ke dalam bahan tadi. Nyum3. Kecur dah aku rasa. Eh, korang perah limau ni jangan sampai termasuk pulak biji limau nipis ni. Nanti tak pasal pasal pokok limau tumbuh dalam perut korang. *siapa percaya dia memang bongok la*

5. Siap!! Haaa, apa tunggu lagi. Makan la.

P/S: Resepi kegemaran aku dan mama. Selamat mencuba.

Perkembangan telepon tangan

Assalamualaikum. 

Ce korang tengok gambar kat bawah ni. Korang ada perasan sesuatu tak? 

Ada ke tak? Tak perasan?

Hmm, tak ada la wei. Korang perasan tak zaman dulu dulu masa mulanya wujud handphone ni. Ingat tak design-nya macam mana?

macam ni kan

Punya la besar phone zaman dulu. Besar dah satu hal, berat pulak satu hal lagi tu. Bawak satu phone pun dah macam angkat batu bata 50tan. Kalau baling kat dinosaur pun dia melutut merayu jgn baling tau tak. Hebat tak hebat orang zaman dulu. 

Lepas tu makin lama phone makin kecik n lebih kecik dari tapak tangan pun aku pernah jumpa. Super awesome la aku cakap. Mana tak awesome-nye, button phone pun besar taik hidung semut. Cano nak tekan pun aku tak tau. haha

Zaman berkembang lagi maju. Handphone makin lama makin leper. Dah macam kena lenyek dengan lori tayar 18 dah sekarang ni. Dah kalau kena lenyek tu takkan la mengecik ye dak? MENDULANG kau!! Semput makcik pakcik nak pakai. 

Biar berkembang macam mana pun zaman, aku tetap setia dengan handphone baling anjing aku ni. Anjing lalu je, baling phone kat anjing, kutip, buang sikit habuk, and sambung mesej BF. Kau ada?

P/S: Dah baling phone kat anjing tu jangan lupa samak balik yee

Thursday, 27 December 2012

Sehidup semati dengan toilet

Assalamualaikum.

Pagi di Pahang yang nyaman hari ni. Tapi gua pulak yg tak berapa nak aman. Pergghhhh, gua bangun tidur disambut baik oleh diarrhoea dowww. Genap 6kali aku keluar masuk toilet. Parahhh~
mana toilet nih??!!

Aku makan apa semalam sampai diarrhoea tak ingat dunia ni? Setahu aku sebelum aku tidur semalam aku makan tomato je. Tapi diarrhoea aku ni dah macam taufan dalam perut aku. Berebut rebut nak keluar.

Haaa, tengok tu, tengok. Dia datang dah!! Dia datang!!

TOILETTTTT!!!

P/S: senonoh pulak aku kan pepagi cerita pasal diarrhoea . Ah, lantak.

Thursday, 20 December 2012

Resipi baru : Bubur Nasi Megi Kari

Assalamualaikum.

Perghh excited pulak aku esok nak balik Pahang. Cuti mid sem la katakan. Apa lagi, balik Pahang moh. Muahahahaha *terlebih excited*

Tengah-tengah malam ni pulak tiba-tiba perut berbunyi. Then, terhasil la

Bubur nasi megi kari

"Haa? Apa tu? Macam mana cara buatnya?"

Haaa moh sini ramai-ramai berkumpul. Chef Sakinah nak ajar sikit caranya.

Bahan-bahan
beras cap durian setengah cawan
megi perisa kari 2 paket (dihancurkan)
air masak 4 cawan (kalau boleh pakai cebok tandas *lebih afdal)
*jumlah hidangan: 4orang makan*

Cara 
1. basuh beras sehingga diyakini bersih dan suci lagi murni
2. masak beras sehingga separuh masak.
3. masukkan megi yang telah di hancurkan ke dalam bubur separuh masak. Masukkan sekali perencah kari megi cap ayam korang tu.
4. kacau sehingga megi korang tu masak.
5. hidangkan.
6. mencekik la wei apa lagi di tunggu tu. Muahaha

Bubur nasi megi kari ni pemes habaq hang. Sampaikan lecturer kami pun tak habis-habis sebut pasal resipi kami ni. Resipi student la katakan, memang la pemes.

Selamat Mencuba ^____^

Gift

Assalamualaikum.

Hei kau. Aku ada belikan kau something tau. Not really special but i bought it for you to remember me always. Haha kelakar je. Tapi sorry sebab aku tak bagi pun kat kau benda alah ni.

"Kenapa?"

Sebab aku tak tau la whether you like it or not. Better aku simpan kot barang ni.
Ni la hadiah untuk kau. Aku simpan jela ae

Okey babai. Nite beb~